הליכי מעצר

ייצוג חשודים ונאשמים בהליכי מעצר

מעצר הינו הכלי הדורסני ביותר שיש ברשות רשויות האכיפה והתביעה בהיותו שולל זכויות בסיסיות ביותר של אדם כדוגמת הזכות לחירות, חופש התנועה והבחירה וזכויות רבות אחרות.

ישנם שני הליכי מעצר ומטרת כל אחד מהם נועדה לשרת מטרה אחרת כפי שיתואר להלן: "מעצר ימים" – אשר מבוצע עם לפני הגשת כתב אישום ו"מעצר עד תום ההליכים" המבוצע עם הגשת כתב האישום ולאורך ניהול המשפט. בשני המקרים, כל אחד לפי נסיבותיו, קיימת חשיבות אדירה לכך שהעצור יהיה מיוצג בידי עו"ד מיומן בתחום המעצרים ויפעל לשחרורו באופן נמרץ ובלתי מתפשר.

"מעצר ימים" – לפני הגשת כתב אישום

מטרת הליך המעצר בשלב שלפני הגשת כתב האישום, נועדה לאפשר ליחידה החוקרת לאסוף ראיות תוך מניעת החשש כי החשוד ישבש את החקירה או יבצע עבירות נוספות.

במהלך ימי המעצר, מבצעת היחידה החוקרת פעולות חקירה שונות ובראשן, הפעלת לחץ אדיר על החשוד שמטרתו לגרום לו להודות בעבירה בה הוא חשוד. לצד זאת, בהתאם לחומרת התיק, מבצעת המשטרה תרגילי חקירה מתוחכמים שמטרתם "להפיל בפח" את החשוד ולגרום לו להודות בחשדות המיוחסים לו. בין היתר, מפעילה המשטרה מדובבים, שהינם עבריינים, המוחדרים לתא המעצר ואשר גורמים בתחבולות לחשודים להודות ואף להמציא מעשים שלא עשו. המשטרה גם "מאפשרת" לחשודים להיפגש עם קרוביהם במסגרת בידודם מהעולם תוך ששיחות אלה, בהן פעמים רבות עולים פרטים מפלילים, מוקלטות בסתר. במקרים אחרים, עשוי שוטר לשוחח עם חשוד מחוץ לחדר החקירה ובאווירה חברית ובלתי פורמלית, הנחזית לכזו שאינה חלק מהחקירה, לגרום לחשוד לדבר; החשוד לא יודע, אך כל מילה שיוצאת מפיו תירשם בחלוף מספר דקות ע"י אותו שוטר ודבריו יכללו בחומר החקירה וישמשו לחובתו. ועוד ועוד, מקרים רבים של תרגילים חקירה שלא יעלה החשוד על דעתו.

מדובר בחוסר שוויון מובנה ביחסים שבין המשטרה לחשוד. על מנת ליצור איזון מסוים, וכדי שישמרו זכויות החשוד בחקירה, מקנה החוק את זכות ההיוועצות לחשוד המאפשר לו להיוועץ  ולהיפגש עם עו"ד ללא דיחוי (בתנאי שלא מתקיים סייג שבחוק האפשר את דחיית המפגש). מעת שהודיע החשוד כי הוא מעונין להיוועץ בסניגור, על המשטרה להפסיק את החקירה, ליצור מידית קשר עם הסניגור ולהמתין לבואו תוך פרק זמן סביר.

המפגש הראשוני והמיידי עם העצור הינו קריטי ופעמים רבות יחרוץ את עתיד התיק כולו. עוה"ד יבהיר לעצור את זכויותיו, ימליץ על דגשים לגבי הגרסה הנמסרת למשטרה, יפעל לשחרור כבר במסגרת החקירה ובאין שחרור, ינוצל המפגש לצורך הכנה לדיון הצפוי להתקיים לגבי הארכת המעצר. בכל אלו ועוד, יש כדי לסייע באופן דרמטי להמשך התיק בעניינו של החשוד. בנוסף, יש בכך כדי לסייע מנטלית לחשוד לצלוח את תקופת המעצר הקשה, שבמהלכה, נערכות לו חקירות בלתי פוסקות.

"מעצר עד תום ההליכים" – עם הגשת כתב ובמסגרת ניהול ההליך הפלילי.

מעצר עד תום ההליכים מתקיים לאחר סיום חקירה משטרתית ועם הגשת כתב האישום כנגד הנאשם. במסגרת הליך זה, מבקשת רשות התביעה להותיר את הנאשם עצור עד לתום בירור ההליכים המשפטיים כנגדו.

מדובר בצעד דורסני בהיותו נוגס עמוקות בחירותו של אדם, עוד בטרם הוכחה אשמתו ומשום כך, נדרשת התביעה להוכיח קיומם של שלושה אלמנטים במצטבר;

  1. ראיות לכאורה–  על התביעה להוכיח כי קיימות ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של הנאשם במשפט. המשמעות הפרקטית היא בשאלה: אם ניקח את ראיות התביעה ונקבל אותן כמו שהן – האם יהיה בהן כדי להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי הנאשם ביצע את המיוחס לו? אם התשובה לכך בחיוב, דהיינו, תנאי זה מתקיים וקיימות ראיות לכאורה.
  2. קיומה של עילת מעצרהמשמעות היא כי באם ישוחרר הנאשם, הוא עלול לסכן את הציבור או אדם ספציפי, יפעל להדחת עדים, יעלים ראיות או ישבש את החקירה המשטרתית.

עילת מעצר נוספת, היא קיומו של חשד סביר, לפיו הנאשם עלול להתחמק מהדין ולא להתייצב להמשך משפטו או לריצוי עונשו במידה וימצא כי הוא אשם.
יחד עם זאת, קיימות עבירות המקימות עילת מעצר סטטוטורית, כדוגמת אלימות במשפחה, סמים וכיוצ"ב, שבהתרחשותן התביעה לא נדרשת להוכיח קיומה של עילת מעצר.

  1. היעדר חלופת מעצר גם כאשר קיימות ראיות לכאורה וישנה עילת מעצר כנגד הנאשם, על בית המשפט לבחון אפשרות להשיג את תכלית המעצר בדרך שפגיעתה בחירות הנאשם פחותה. כלומר בדיקת האפשרות לשחרור הנאשם לחלופות מעצר, אשר יכול ויהיו במעצר בית תחת פיקוח מלא של אדם, מעצר בית עם אזיק אלקטרוני וכיוצ"ב.

במהלך שהות הנאשם בחלופת מעצר, הוא יוכל בהדרגה ליהנות מחלונות אוורור, לצאת לעבודה כאשר פעמים רבות, יעזר ביהמ"ש בתסקיר שייערך ע"י שירות המבחן שמטרתו לבחון את הנאשם ואת החלופה המוצעת למעצר. מדובר בצעד חשוב שכן הוא מאפשר לנאשם להשתקם במסגרת ההליך המתנהל נגדו ולכך עשויה להיות השפעה חיובית על עונשו בסוף ההליך.

זומנתם לחקירה או נעצרתם על-ידי המשטרה?

התקשרו מיד לעו"ד.

ייעוץ מקצועי יאפשר לכם להימנע מטעויות במהלך החקירה ואת הצורך לתקן אותן בהמשך.

במידה וקיבלתם הזמנה בין אם טלפונית ובין אם בכתב לסור לתחנת המשטרה, או באם חלילה הסתבכתם במעשה העשוי לגבש חקירה פלילית כנגדכם, אל תהססו ליצור עמנו קשר במספר 050-8151527. נשמח לסייע לכם באופן המדויק והנכון לכם, במקצועיות ובנחישות, בכל זמן ובכל מקום, והכל בחיסיון מוחלט.

ליצירת קשר חייגו 077-3320239 או השאירו את פרטיכם ונחזור בהקדם:

דילוג לתוכן