חנינה מנשיא המדינה: תהליך מורכב וסבוך – אבל אפשרי

תפקידו של נשיא המדינה בישראל מוגדר כייצוגי, אך בכל הקשור לחנינה, עומד לרשותו שיקול דעת רחב וסמכויות שהוענקו לו על פי סעיף 11ב' של חוק יסוד: נשיא המדינה. בסעיף נכתב: ”לנשיא המדינה נתונה הסמכות לחון עבריינים ולהקל בעונשים על ידי הפחתתם או המרתם”.

כל אדם רשאי לפנות לנשיא בבקשת חנינה, ללא מגבלה במספר הפניות, בין אם מדובר באסיר המרצה מאסר לבין אם באדם שניתנה בעניינו החלטה שיפוטית בהליך פלילי והוא מעוניין לשנות את תוצאות ההליך. בהקשר זה, לנשיא נתונה הסמכות לקצוב מאסרי עולם ולקצר עונשי מאסר, למחוק רישום פלילי, לקצר את תקופת ההתיישנות בגין הרשעה בעבירה פלילית ועוד.

חשוב להבין כי אין מדובר ב"מקצה שיפורים" לתוצאת ההליך הפלילי, אלא בפרוצדורה ייחודית שבמסגרתה שיקולים של "חסד ורחמים" מקבלים את הבכורה ומכוחם, ניתן לבקש לשנות את תוצאת ההליך.

חשוב להדגיש כי תהליך קבלת החנינה ממושך ולא פשוט ודורש ברוב המקרים טיפול צמוד של עורך דין מנוסה בתחום. עם זאת, הקלה בעונש ואף שחרור מוקדם מהכלא אפשריים, ולזכות משרדנו רשומות הצלחות בנושא.

תא כלא

למה צריך עו"ד לבקשת חנינה?

  1. הערכת סיכויי הצלחה – עורך דין מעריך תחילה את סיכויי ההצלחה של שליחת הבקשה. כך ניתן לקבל החלטה מושכלת אם להמשיך בהליך החנינה, או לפנות לדרכים אחרות.
  2. הכנת מסמכים וראיות – עו"ד מנוסה המתמחה בתחום חנינה מנשיא המדינה מסייע ללקוח בהכנת המסמכים הדרושים לבקשה עצמה ובניסוחה. המסמכים כוללים בדרך כלל את הפרוטוקולים והמסמכים המשפטיים של המבקש, רישומו הפלילי, הבעת חרטה, עדכון בדבר הליך השיקום שמבוצע באזרחות או בכלא וכל מידע רלוונטי אחר.
  3. הנמקת הבקשה – עו"ד מנוסה יודע לנמק באופן חד וממוקד את בקשת החנינה, תוך שימת דגש על הנושאים שמהווים שיקולים מרכזיים לצורך קבלת ההחלטה בקשר למתן החנינה. 

משרדנו מסייע במספר דרכים במהלך הליך החנינה, לרבות ייעוץ לגבי היתכנות, הכנת המסמכים הדרושים, הגשת החנינה ומעקב אחר תוצאותיה.

דילוג לתוכן